האם כבר הכנסת מפלצות לפרזנטציה שלך? אז למה אתה מחכה?!

זה לא אובדן שפיות זמני לחלום על מפלצות בפרזנטציה! איפכא מסתברא! זה אובדן שפיות מ-ו-ח-ל-ט להגיע לפרזנטציה ללא מפלצות, דרקונים, פוליטיקאי דובר אמת (אחד לפחות), גמד, ג'סיקה המהממת, 5 חייזרים, 2 אנגלים ותאילנדית העושים סרט אהבה על טוסקנה או לפחות סוכן ביון סובייטי – בדימוס! ניחשת נכון – זה פוסט  על פרזנטציה (או ליתר דיוק, על 7 מלכודות ערמומיות שיגרמו לכל קהל לברוח במהירות הקול… אל המתחרים),

ואני נשבע לך, ששורות אלה אינן תופעות לוואי של טקילה, ריח מנגל או אפילו היעלמות (אם כי

אז מתי בפעם האחרונה הכנסת מפלצות לפרזנטציה שלך? לא שאני רוצה להפחיד… ברם אולם, ממחקר עדכני שנערך בקרב 27,000 מנהלים בארה"ב, עולה כי הגורם הראשון שדורג כסיבה לפרזנטציה לא אפקטיבית, היה ש-ע-מ-ו-ם הקהל!!! 27,000 מנהלים לא טועים! וקצת מניסיון אישי… נכחתי במאות הרצאות ב- 25 השנים האחרונות – וראיתי את רוב השגיאות והטעויות האפשריות, העברתי למעלה מ-  2,700 הרצאות ומצגות – ועשיתי את רוב השגיאות והטעויות האפשריות. אין כל ספק שהיום אני מביא איתי לפחות 3 מפלצות לכל פרזנטציה J! ו… אתה? נסה להיזכר ב- 3 פרזנטציות שהעברת (בפני אדם אחד, חברי הנהלה, צוות עובדים או אפילו בפני קהל של  1000 משתתפים) ואשר לדעתך – 

לא הניבו את התוצאות המיוחלות. עכשיו קח פסק זמן וחשוב על 10 סיבות אפשריות לכך שזה לא הצליח… אתה יודע מה?

אני בטוח ש"שעמום" (או אולי "שיא- ה- מום"!) ימוקם בחמישייה הפותחת!

ולמה זה חשוב? כי… ניתן לסגור יותר עסקאות, וניתן לשכנע יותר עובדים,

וניתן להשיג יותר במשא-ומתן, וניתן "למכור" יותר רעיונות, וניתן ללטש כישורים

קיימים וניתן לשפר את הביצועים וניתן ליהנות מהאתגר!

ואיך עושים את זה? מתרגלים! מתרגלים! ומתרגלים! וגם… נזהרים מ- 7 מלכודות

ערמומיות במיוחד:

1. יש לי ערפל במוח. אם אתה לא יכול לתאר במשפט אחד- על מה תדבר,

סביר להניח שהקהל שלך יהיה מבולבל ו… הרבה יותר ממך. אתה חייב להיות בפוקוס! כמו כותרת של מאמר טוב, המתמצתת אותו ומעידה על מסריו, הצגת הרצאתך במשפט אחד פשוט, תעשה את העבודה – אחרת, זה ישעמם!

2. אני חובב חסרי חוליות. זה נחמד אם אתה זאולוג ימי, אנטימולוג, או סו-שף במסעדה מעבר לים. אבל, אם אתה רוצה ששומעיך "יישארו אתך", הקל עליהם לעקוב אחר דבריך ובנה הרצאה עם שלד! מבנה מסודר של הרצאה יסייע לך, ובד בבד לקהלך, לזכור את הרעיונות והמסרים. התחל עם מסר עיקרי (חוט שדרה) וממנו הסתעף למסרי משנה הנתמכים על ידי דוגמאות, מטאפורות, סיפורים או סטטיסטיקה –  אחרת, זה ישעמם!

3. אני לא אדם סנטימנטלי… לא כולנו, וגם לא בכל מצב – אז מה? התקשורת בעלת העוצמה הגדולה ביותר, משלבת הקשרים אינטלקטואלים ורגשיים. בהקשרים אינטלקטואלים אני מתכוון ליכולת לענות על אינטרסים, באמצעות נתונים וטיעונים סיבתיים. ההקשרים הרגשיים הם למעשה המנוע של דמיון המשתתפים היושבים בקהל, הם הגורמים המערבים את המשתתפים בסיפוריך "המצוירים", בכך שאתה משתמש במילה "אתה" או "אתם" ובכך שאתה עונה על שאלתם: "מה יצא לי מזה?".

4. מה, אני ליצן? אתה לא חייב להיות פוצי מוצי הפקות בע"מ, על מנת לרתק את הקהל שלך. אתה יכול לשלב הומור, ולאו דווקא בדיחות, כל עוד הוא קשור מתאים לנושא או לקהל! מתי לאחרונה שמעת שהומור טוב שעמם מישהו?

5. אני נראה לך מספר סיפורים? בהחלט כן. סיפור הוא הדרך הטובה ביותר "להרטיב" הרצאה, ואת זה אסור לך לשכוח! לרוב, סיפור טוב יהיה קצר, מובן וספציפי. אנשים זוכרים לעיתים נדירות את המילים המדויקות שלך. אך הם זוכרים דימויים רגשיים שדבריך משרים. עזור לקהל שלך ליצור "סרט" בראש, באמצעות שימוש בדמויות מצחיקות, מצבים מיוחדים, דיאלוגים משעשעים ודרמות ציוריות – אם הסיפור קשור למסר עיקרי שאתה רוצה להעביר – הקהל שבוי שלך! ואם אתה רוצה שהקהל ימחא לך כפיים בעמידה, סיים את ההרצאה  עם סיפור הקשור לתחילתה!

6. יש לי בעיה בסרעפת. למי לא? מוסיקה טובה כמו גם תקשורת טובה, מאופיינות בפאוזות (בהפסקות שמטרתן להדגיש) המאפשרות לשומעים לחשוב על מה ששמעו. אם אתה "טס" במלוא המהירות ומציף את קהל שומעיך במידע, סביר להניח שהוא יישאר מאחור. זה בסדר גמור לדבר מהר, אך אל תשכח לשלב פאוזות, כשאתה רוצה להדגיש רעיון חשוב, מילה בעלת עוצמה או כשאתה שואל שאלות רטוריות – אחרת, זה ישעמם! ראה בספר שלנו, איך אובמה הפך את זה לאחד מהסודות שלו לשכנוע והשפעה מוצלחים במיוחד.

 

7. אני "מת" על טכנולוגיה. אין כל ספק שעזרים אודיו/ויזואליים עשויים לשדרג כל מצגת. אף על פי כן, אין זה אומר שאתה חייב לעשות בהם שימוש! זכור! כל שימוש בעזרים טכנולוגיים "גונב" את תשומת הלב ממך! כל תיאור גרפי ולו המרשים ביותר (גם אם עוצב על ידי פיליפ סטארק בכבודו ובעצמו), לא יגרום לקהל להתחבר אליך באופן רגשי. לכן, הימנע מתיאור מדויק של המסרים המופיעים על המסך, גרום לעזרים לסייע לך להעביר מסרים ולא להיות המסרים עצמם, אחרת – אחד משניכם מיותר או משעמם!

בהצלחה!

הפוסט הזה פורסם בתאריך טיפים ועצות, מכירות, פרזנטציה עם התגים , , , , . קישור קבוע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים