מיתוס שפת הגוף : גיל פרץ מנפץ את אחד המיתוסים והשגיאות בתחום הפרזנטציה ודיבור בפני קהל

בואו ננפץ מיתוס. רבים מהעוסקים בתקשורת המונים מצטטים בטעות מחקר של פרופ' אלברט מֶהרַבְּיאן מאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, שבו לכאורה הוא טען ש-55% מההשפעה בתקשורת הבין-אישית מקורם בשפת הגוף ו-38% מההשפעה נובעים מטון הדיבור, מה שמשאיר למילים עצמן רק 7% מהעוצמה.

בפועל, פרופ' מהרביאן והקולגות שלו ערכו שני מחקרים על תבניות תקשורת ופרסמו את הממצאים בכתבי עת מקצועיים ב-1967. גם לפני עידן הטוויטר הממצאים הופצו בקיצור רב, מה שגרם לאפקט הטלפון השבור ולשגיאת חוק ה-7-38-55 בדיבור בפני קהל. למעשה מהרביאן מעולם לא טען את המיוחס לו. כשהתראיין לבי-בי-סי ב-2009 הוא אמר שהחלוקה לאחוזים לא התייחסה לתקשורת בשיחה רגילה ובוודאי שלא לנאומים. המחקר לא רק שלא בדק נאומים, הוא גם לא בדק את האפקטיביות של משפטים שלמים. המחקר היה מבוסס על האזנה לכמה מילים, צפייה בהן וניסיון של הנבדקים להבין מה המשמעות הרגשית של כל מילה באמצעות שפת הגוף הנלווית. במחקר נמצאו מקרים שבהם יש חוסר עקביות בין שפת הגוף למילה הנאמרת: כשיש סתירה בין רגש שנאמר לרגש שנראה, המוח נוטה להאמין יותר למסר החזותי ולהיות מושפע ממנו.

מהרביאן מצא, אם כן, שרק כשמדובר על רגשות וגישות ויש חוסר התאמה בין הדברים הנאמרים לדרך שבה הם נאמרים, אנשים נוטים יותר להאמין ל"איך" מאשר ל"מה". למשל, אם אתם אומרים לקבוצה ששומעת אתכם, "אני מאוד מעריך את ההשקעה שלכם בעבודה" אך התקשורת הלא-מילולית שלכם נותנת להם הרגשה שבכלל לא אכפת לכם מהם, אז יש השפעה חזקה יותר לשפת הגוף שלכם מאשר למסר המילולי. אבל מהרביאן מעולם לא אמר שלתקשורת הלא-מילולית יש השפעה חזקה יותר ממילים בסיטואציה רגילה.

שפת הגוף היא מרכיב עוצמתי בכל תקשורת בין אישית. אבל  למלים עצמן יש כוח רב עוצמה משלהם. אובמה מוכיח שוב ושוב בנאומים שלו, שבחירת מלים נכונות, יכולות ליצור שינוי בתפיסות ובעמדות של אנשים שונים.

בספר שלנו הראינו שוב ושוב איך למלים יש כוח רב.

הפוסט הזה פורסם בתאריך ברק אובמה, מחקרים, מכירות, מנהיגות, נאום, פרזנטציה, שכנוע, שפת גוף, תקשורת לא-מילולית עם התגים , , , , , , , , , . קישור קבוע.

סגור לתגובות.